1.3.2021. Koronan vuosipäivä ja viikon päästä uusi lockdown.
Meidän kotiin korona saapui reilusti ennen kuin Suomi sulkeutui ensimmäistä kertaa. Ensin muutama viikko kotoilua, kun perhe sairastui, sitten lockdownin myötä totaalinen eristäytyminen viikoiksi, jälleen erillään muista. Sitä kuinka kauan tuleva sulku jatkuu emme tiedä, mutta livekohtaamisten arvonnousu, se jatkaa taatusti kasvuaan. Olisipa ihana nähdä livenä, nauttia livemusiikista tai edes halata. Mutta kun ei voi, ei vielä, ei ainakaan kasvotusten.
Kaipaan monipuolisia aistimuksia, kohtaamisia, jotka tunnen nahoissani. Etävuorovaikutuksessa emme pysty hyödyntämään koko aistien kirjoamme ja vajailla aisteilla välittynyttä tietoa on vaikea ymmärtää ja siihen on vaikeaa luottaa. Olemme tottuneet tarkastelemaan ympäristömme ja toisiamme monipuolisen aistitiedon avulla, jopa käsitys itsestämme peilautuu aistien kautta. Teams-palaveri ei tunnu samalta kuin live, kun ei pysty siihen kaikilla aisteillaan osallistumaan. Tiimiläisillä ei ole kamerat päällä, ei päästä samaan tunnelmaan kuin kasvotusten ja “jotain se naputtaa koko ajan kun minä olen äänessä, toisin sanoen ei varmasti kuuntele”.
Muutosmyönteinen mieli ja tulevaisuuden taidot
Miten sopeudumme etätyön aiheuttamaan köyhtyneeseen aistimaailmaan ja kuinka saamme täyden potentiaalin irti siitä mitä on jäljellä? Onnistummeko luomaan sellaiset olosuhteet verkossa ja etäkohtaamisissa, jotka vastaavat riittävän hyvin live tilanteita ja tarvetta kohdata toisiamme? Viestit, tunteet ja kokemukset välittyvät toimivien aistien avulla eteenpäin, vaikka osa aisteista ei olekaan käytössä. Tätä välitystoimintaa ja informaatioprosessia tukemaan tarvitaan muutosmyönteisen mielen lisäksi taitoja, jonka avulla voimme ymmärtää sekä jäsentää tietoa, joka rakentuu nyt meille uudella tavalla. Taito vie tiedon käytäntöön ja kohtaamisentaito on taitoa, jota tulevaisuudessa tarvitaan oltiin sitten virtuaalisesti tai livenä.
“ Kohtaamisen tarve on meille ihmisille universaalitarve. “
Blogisarja johtajien vuorovaikutuksen tueksi
Kohtaamisen tarve on meille ihmisille universaalitarve. Jos jostain kenkä puristaa, niin lähes poikkeuksetta syy löytyy kokemuksesta, etten ole tullut nähdyksi tai ymmärretyksi. Tulen tässä blogisarjassani keskittymään erityisesti johtajien vuorovaikutukseen, mutta lähtökohtana kaikelle ajattelulle on ymmärtää ja parantaa ihmisten välistä kohtaamista.
- Miten saan itseni läsnä tähän hetkeen?
- Kuinka vahvistan tunneyhteyttä toiseen ihmiseen?
- Miten otan puheeksi hankalan asian alaiseni kanssa?
- Miten ylipäänsä otan huomioon muut ja kommunikoin arjessani?
- Kuinka kohennan tiimini vuorovaikutusilmapiiriä?
- Miten luottamusta vahvistetaan etänä?
“ Mikään ei karkoita asiakasta nopeamman, kuin se että tavoite nousee asiakasta tärkeämmäksi. “
8.4.2020
Käynnissä on Kun ääni ratkaisee -koulutus kiinteistöbusineksen ammattilaisille. Keskustelemme läsnäolon vaikutuksesta myyntityöhön ja diasarjassa vilahtaa: Mikään ei karkoita asiakasta nopeamman, kuin se että tavoite nousee asiakasta tärkeämmäksi. Joitakin päiviä ja viikkoja koulutuksen jälkeen, koulutuksen tilannut toimitusjohtaja soittaa ja kertoo alkaneensa kontaktoimaan asiakkaitaan aivan uudella tavalla, agendana asiakkaaseen tutustuminen. Toimitusjohtaja on havainnut, että kohtaamalla asiakas kiireettä ilman agendaa, asiakassuhteet ovat syventyneet, luottamus lisääntynyt ja toimeksiantoon liittyvät hommat sujuvat entistä helpommin. Johtajasta kohtaajaksi – ja matka voi alkaa!